Traces | Ahmed, Antufiev, Camporesi, Kaikkonen, Kronenberg, Pediconi, Poli Maramotti – curated by Marina Dacci
Traces, curated by Marina Dacci / January 23 > March 22, 2020 / Opening Friday January 24th, 2020 | h. 7-10 pm / Medieval Civic Museum of Bologna / Palazzo Ghisilardi, Via Manzoni 4, Bologna
Traces | Ahmed, Antufiev, Camporesi, Kaikkonen, Kronenberg, Pediconi, Poli Maramotti – curated by Marina Dacci

Traces
Ibrahim Ahmed, Evgeny Antufiev, Silvia Camporesi, Kaarina Kaikkonen, Giovanni Kronenberg, Beatrice Pediconi, Nazzarena Poli Maramotti

curated by Marina Dacci

Medieval Civic Museum of Bologna
Palazzo Ghisilardi, Via Manzoni 4, Bologna

January 23 > March 22, 2020
Opening Friday January 24th,  2020 | h. 7-10 pm


EN
IT
  • The exhibition presents a selection of works by seven contemporary artists exploring the notion of trace in their research. The exploration of this theme moves in several directions: architectural-naturalistic, historical, social and relational.
    Stepping into an historical space opens up a range of imaginative possibilities because its heritage becomes both a trace and a clue to meld together new possibilities, new visions. The works of the invited artists are anchored to the cabinets and laid-out collections of Medieval and Renaissance artifacts in the museum rooms, to fragments and relics of ancient walls, to lapidaries and sarcophagi, with an approach based on assonance or visual steering.
    In the work of these artists, the traces originate from research, but also from experiences that are grafted into daily events.
    The history that marks the course of a social group or of a family becomes a pattern, a multiplying element of shapes and materials blooming one out of the other and involving strong socially-relevant fragments (Ibrahim Ahmed, Kaarina Kaikkonen).
    Some invited artists have chosen the water as an inspiring element and as a medium per se. The symbolic value of water, in its transformative dimension, is well known. Thanks to water, reactivating and bringing out an image means de-structuring, cleaning and eliminating, to later add back something new (Beatrice Pediconi, Nazzarena Poli Maramotti, Silvia Camporesi).
    The relationship with, and the experience of, Nature and Landscape – whether they are natural or not, but mostly antrophized, worldly but also “otherwordly” – leads to bypass the boundary between the real and the imaginative which the artist adopts to generate images and transform objects (Giovanni Kronenberg, Evgeny Antufiev, Silvia Camporesi, Nazzarena Poli Maramotti).
    This speaks, on the one hand, of the manipulative fascination the artist undergoes in relation to the subject, while, on the other hand, of how much the same creative path moves based on assonance and personal memories leading to unexpected formal results.
    In this process, Past (history and subjective experience), Present (creative process in progress) and Future (ability to generate something new) mix and recompose, resetting the concept of linear time.
    The artwork has to do with rhizomatic thoughts and circular energies. Mystery potentially pervades every object, every material, every relic and can and should condition our gaze on the world and on ourselves.

    Marina Dacci

    ART CITY Segnala 2020 on the occasion of Arte Fiera


  • La mostra presenta una selezione di opere di sette artisti del nostro tempo che inscrivono nella loro ricerca l’idea di traccia. L’esplorazione del tema si sviluppa in varie direzioni: architettonico-naturalistica, storica, sociale e relazionale.
    Intervenire in uno spazio storico apre un ventaglio di possibilità immaginative perchè il suo patrimonio diviene al tempo stesso traccia e indizio per ricucire nuove possibilità, nuove visioni.
    Le opere degli artisti invitati si ancorano ai cabinet e alle raccolte ordinate di artefatti medioevali e rinascimentali nelle sale del museo, ai frammenti e ai lacerti di antiche mura, a lapidari e sarcofagi, con un approccio basato sull’assonanza o sullo scarto visivo.
    Nel lavoro di questi artisti le tracce originano dalla ricerca, ma anche da esperienze che si innestano nella cronaca quotidiana.
    La storia che punteggia il percorso di un gruppo sociale o di un nucleo familiare diventa pattern, elemento moltiplicatore di forme e materiali  che sbocciano l’uno dall’altro coinvolgendo frammenti di forte valenza sociale (Ibrahim Ahmed, Kaarina Kaikkonen).
    Alcuni artisti invitati hanno a che fare con l’acqua come elemento ispiratore e come medium in sé. Il valore simbolico dell’acqua, nella sua dimensione trasformativa, è cosa nota. Grazie all’acqua, riattivare e fare emergere una immagine significa destrutturare, pulire, sottrarre per poi restituire qualcosa di nuovo (Beatrice Pediconi, Nazzarena Poli Maramotti, Silvia Camporesi). Il rapporto e l’esperienza della Natura e del paesaggio – siano essi naturali, ma soprattutto antropizzati, sia terreni ma anche “ultraterreni” – conduce a travalicare il confine tra il reale e l’immaginifico che l’artista impiega per generare immagini e per trasformare oggetti (Giovanni Kronenberg, Evgeny Antufiev, Silvia Camporesi, Nazzarena Poli Maramotti). Da un lato questo racconta della fascinazione manipolatoria che l’artista subisce in relazione alla materia, dall’altro quanto lo stesso percorso creativo si muova in base ad assonanze e memorie personali che  conducono a risultati formali  inaspettati.
    In questo processo passato (storia e esperienza soggettiva), presente (processo creativo in atto) e futuro (capacità di generare il nuovo) si mescolano e si ricompongono, azzerando il concetto di tempo lineare.
    L’opera d’arte ha a che fare con pensieri rizomatici e con energie circolari.
    Il mistero pervade in potenza ogni oggetto, ogni materiale, ogni reperto e può e dovrebbe condizionare il nostro sguardo sul mondo e su noi stessi.

    Marina Dacci

    ART CITY Segnala 2020 in occasione di Arte Fiera



 


NEXT
Traces | Ahmed, Antufiev, Camporesi, Kaikkonen, Kronenberg, Pediconi, Poli Maramotti – curated by Marina Dacci
Traces, curated by Marina Dacci
January 23 > March 22, 2020
Opening Friday January 24th, 2020 | h. 7-10 pm
Medieval Civic Museum of Bologna
Palazzo Ghisilardi, Via Manzoni 4, Bologna

Loading