z2o Sara Zanin Gallery company logo
z2o Sara Zanin Gallery
Skip to main content
  • Menu
  • Artists
  • Exhibitions
  • Art Fairs
  • News
  • Publications
  • Contact
Facebook, opens in a new tab.
Instagram, opens in a new tab.
Facebook, opens in a new tab.
Instagram, opens in a new tab.
Menu
Dead Nations: Golden Age Version
Evgeny Antufiev

Curated by Marina Dacci - Chiesa di San Giuseppe delle Scalze, Naples, 21 September - 27 October 2019

Dead Nations: Golden Age Version: Evgeny Antufiev

Curated by Marina Dacci - Chiesa di San Giuseppe delle Scalze, Naples

Past exhibition
  • Overview
  • Works
  • Installation Views
  • News
  • Press release
  • Video
  • Additional Views
Evgeny Antufiev Untitled, 2015 Wood 57 x 100 x 34 cm
Evgeny Antufiev
Untitled, 2015
Wood
57 x 100 x 34 cm
View works

For the italian version scroll down

 

EVGENY ANTUFIEV
Dead Nations: Golden Age Version

curated by Marina Dacci

 

September 21 > October 27, 2019

What of our history should we put in a Time capsule?
What traces are we leaving behind?


The church of San Giuseppe delle Scalze opens its doors to the works by Evgeny Antufiev in its mysterious semi-darkness and its open wounds.
The project is an inventory, a distillation of our identity, a visual narrative of values, frailty, yearning for power and immortality, which have marked our history. … Antufiev leaves traces, a sort of “legacy” from a dead, or soon to end, epoch, which however yearns to speak to posterity, driven by a sort of horror vacui, the fear of disappearing and becoming extinct.
The artist has to engage with a religious architecture; he explores the idea of a church meant not only as a place of worship, but also as the repository of a narrative of the human history, the essence of humanity: replete with signs and secrets to unveil. Space is explored as a Time capsule, a spacecraft bringing travelers from the future to discover artifacts and symbolic objects testifying of what humans have made and left behind. The notion of immortality in memory is not new: here Antiquity and the Futuristic blend together in a sort of game surrounded by mystery.
The entire exhibition is a tale open to multiple interpretations which deconstruct the spatiotemporal dimension where energy develops in a circular process, also thanks to a formal intermingling of pop with a reinterpretation of classical culture.

 

Excerpt from Marina Dacci's text

 

________________________________________________________________________________

 

EVGENY ANTUFIEV
Dead Nations: Golden Age Version

curata da Marina Dacci

 

21 Settembre > 27 Ottobre, 2019

 

Cosa mettiamo della nostra storia in una capsula del tempo?
Che tracce lasciamo?

 

La chiesa di San Giuseppe delle Scalze accoglie le opere di Evgeny Antufiev nel mistero della sua penombra e delle sue ferite.

Il progetto è un inventario, una spremitura della nostra identità, una narrazione per immagini di valori, fragilità, desiderio di potere e di immortalità che hanno caratterizzato l’andamento della nostra storia. … Antufiev lascia tracce, una sorta di “eredità” di un’epoca finita o che sta per finire, ma che ha l’ambizione di rivolgersi a una qualche posterità, spinta da un horror vacui per paura di scomparire, di estinguersi.

L’artista si confronta con un’architettura religiosa; si interroga sull’idea di chiesa intesa non solo come luogo di preghiera, ma come depositaria di un racconto della storia umana, dell’essenza dell’umano: pregna di segni, di segreti da scoprire. Declina lo spazio come una capsula del tempo, una navicella in cui chi giunge dal futuro rinviene artefatti e oggetti simbolici che testimoniano ciò che l’uomo ha prodotto e ha voluto lasciare nel suo passaggio. L’immortalità nella memoria è cosa nota: qui Antico e Futuribile si mescolano in una sorta di game in cui aleggia il mistero.

Tutta la mostra è un racconto aperto a interpretazioni multiple che scardinano la dimensione spazio temporale in cui l’energia si sviluppa in un processo circolare grazie anche a una commistione formale tra il pop e la rilettura della cultura classica.

 

Estratto di Marina Dacci

Related artist

  • Evgeny Antufiev

    Evgeny Antufiev

Share
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Email
Back to exhibitions
Privacy Policy
Manage cookies
Copyright © 2020 z2o Sara Zanin Gallery
Site by Artlogic
Go

z2o Sara Zanin Gallery Via della Vetrina, 21 - Rome, Italy    |   z2o project   Via Baccio Pontelli, 16 - Rome, Italy

This website uses cookies
This site uses cookies to help make it more useful to you. Please contact us to find out more about our Cookie Policy.

Manage cookies
Accept

Cookie preferences

Check the boxes for the cookie categories you allow our site to use

Cookie options
Required for the website to function and cannot be disabled.
Improve your experience on the website by storing choices you make about how it should function.
Allow us to collect anonymous usage data in order to improve the experience on our website.
Allow us to identify our visitors so that we can offer personalised, targeted marketing.
Save preferences